Grupa preg?titoare


Grupa preg?titoare pentru Colegiul Evanghelic DUMITRU CORNILESCU este v?zut? a fi alc?tuit? din cei mai tineri credincio?i, trecu?i totu?i de majoratul religios (12-13 ani), hot?r?i s? se preg?teasc? pentru o dedicare academic? special? n lucrarea lui Dumnezeu.

DAC? AVE?I aceast? vrst? a adolescen?ei(12-18 ani) ?i a?i luat n considerare cerin?a ntoarcerii la Dumnezeu, avnd n plus ?i dorin?a unei consacr?ri personale, contacta?i-ne, sunte?i ap?i pentru Grupa preg?titoare.

Condi?ii suplimentare:

- s? ave?i o preg?tire ?colar? onorabil?

- s? ave?i o bun? rela?ie cu p?rin?ii

- s? ave?i o dorin?? n a stabili leg?turi cu al?i tineri ?i n a lucra n echip?

Preg?tirile Grupei constau n instruc?ie n tabere de var?, gratuit, cu program de studiu ?i relaxare, sub directa supraveghere a cadrelor didactice ale Colegiului.


Pentru p?rin?i:

P?rin?ii ?i pot nsu?i elementele biblice ale studiului urm?tor, pentru a putea urm?ri filozofia noastr? de educare.


TINERII N?SCU?I N FAMILIILE CRE?TINE APAR?IN DE JURE (de drept) FAMILIEI LUI DUMNEZEU

Tinerii n?scu?i n familii cre?tine sunt boteza?i n calitatea lor de tutela?i, adic? succesori ai p?rin?ilor lor care sunt tutorii lor civili ?i religio?i (spirituali).

Copiii care nu sunt boteza?i de prunci -din neglijen?a / culpa / necredin?a p?rin?ilor, nu sunt de drept membrii ai familiei lui Dumnezeu, situa?ie pentru care sunt responsabili p?rin?ii lor.

P?rin?ii care spun c? nu-?i boteaz? pruncii pe motiv c? le las? lor aceast? decizie la maturitate s?vr?esc un p?cat prin omisiune mpotriva lor (conf. Iacov.4:17), deoarece Sf. Apostol Pavel i nume?te pe copiii credincio?ilor sfin?i (conf. 1Cor.7:14), adic? pu?i de-o parte pentru Dumnezeu, rndui?i s? primeasc? mntuirea - pe care ns?, voin?a uman? o poate z?d?rnici.

Aici eviden?iem modul n care omul, prin propria-i alegere, z?d?rnice?te voia lui Dumnezeu cu privire la el (Luca, 7,30). Este ca ?i cum ai avea un cec valabil cu o sum? uria??, dar nu po?i intra n posesia banilor dect dac? depui cec-ul la casieria b?ncii. Botezul singur nu mntuie?te; el este oferit de drept tuturor pruncilor de p?rin?i mai mult sau mai pu?ini responsabili. Mntuirea ac?ioneaz? de fapt, doar atunci cnd omul alege, deplin con?tient, calea lui Dumnezeu, prin poc?in?? ?i credin??, avnd loc n el lucrarea supranatural? a Duhului Sfnt, metamorphosis, adic? na?terea de sus, na?terea din Dumnezeu.


Studiu multidisciplinar

Locul tn?rului credincios n adunare

n cadrul studiului multidisciplinar realizat cu ocazia mesei rotunde din 31.08.2009 la Biserica Evanghelic? Romn?, comunitatea M?re?ul Har din Pucioasa, jud. Dmbovi?a, s-au desprins cteva concluzii pertinente cu privire la locul ?i rolul tn?rului credincios n adunare

S-au eviden?iat 3 sisteme de referin??:

1. sistemul evreiesc, comunitar

a. Gen. 17:23. Dup? na?tere, pruncul de parte b?rb?teasc? era dus la Templu n a 8-a zi , unde avea loc n fapt, circumcizia, iar n drept intrarea n adunarea fiilor lui Israel.

b. Luca 2:42 - la vrsta de 12 ani mplini?i Isus se afl? la Templu mpreun? cu preo?ii ?i nv???torii de Talmud ai vremii.

n poporul evreu exist? din vremuri vechi tradi?ia rabinic? ca tinerii ?i tinerele de 12-13 ani s? fie du?i la Templu (n epoca modern? la sinagog?, sau la Zidul Plngerii din Ierusalim), unde avea loc ceremonia bar-mi?va (pentru b?ie?i) ?i bat-mi?va (pentru fete), care nsemn? majoratul religios; din acel moment copiii deveneau majori din punct de vedere spiritual, ei r?spundeau pentru faptele(p?catele) lor naintea lui Dumnezeu, ca unii care deveneu capabili din punct de vedere juridic, persoane cu discern?mnt spiritual.Tinerii responsabilizau situa?ia c?, din acel moment ei ncep o rela?ie spiritual? ?i juridic? individual? cu Cerul ?i nu mai sunt sub tutela p?rin?ilor lor.Ei intrau, astfel, de facto n adunarea copiilor lui Dumnezeu.

c. n conformitate cu Num. 1,3 la vrsta de 20 de ani un tn?r devenea apt de a purta arma ?i de a merge n armat?. Este ceea ce numim azi majoratul civil.

Din acest sistem fac parte ?i Sub-Sistemul Catolic

?i Sub-Sistemul reformat (prezbiterian)

n aceste biserici, are loc ceremonialul Confirm?rii, n care tinerii de 12-13 ani sunt pu?i s?-?i exprime n public dragostea lor pentru Domnul Isus ?i apartenen?a lor la Biserica p?rin?ilor lor, ca unii care ies de sub tutela acestora, devenind majori din punct de vedere religios.

n sens contrar, Biserica Ortodox? Romn? a pierdut sensul biblic al tutelei spirituale, considernd n mod gre?it c? prin botezul pruncilor are loc ?i na?terea din nou.

Aceasta nseamn? c? pn? n anul 1054 - anul marii schisme dintre Biserica Apusean? (Catolic?) ?i cea R?s?ritean? (Ortodox?)-, ntreaga (unica) Biseric? cre?tin? folosea sistemul comunitar, evreiesc, al integr?rii tineretului n comunitatea local?. Ulterior schismei, Ortodoxia nu a mai p?strat aceast? mo?tenire biblic?. Ca o compensa?ie istoric? poate, azi, n Mi?carea evanghelic? de rena?tere spiritual? Oastea Domnului- care germineaz? n cadrul B.O.R. -, credincio?ii rostesc n public, n adunare, jur?mntul de predare fa?? de Domnul Isus, prin care ?i afirm? ntoarcerea lor la Dumnezeu.

Teologul ?i reformatorul Teodor Popescu, la nceputul mi?c?rii de la Cuibul cu barz?, a sesizat aceast? renun?are la mo?tenirea iudeo-cre?tin? primar? a Ortodoxiei ?i a p?strat n BER institu?ia tutelei, (una din principalele institu?ii de drept biblic care ?i-au p?strat valabilitatea n Vechiul dar ?i n Noul Leg?mnt). Ea dureaz? n sens biblic ntre 0-13 ani, ?i nseamn? responsabilitatea spiritual? total? a p?rintelui pentru ?i n locul copilului s?u. n BER nu s-a tratat pn? acum ?i nu s-a asimilat din punct de vedere teologic nv???tura reformat? despre Confirmarea adolescen?ilor, fie din lipsa de cunoa?tere, fie din lipsa de curaj de a ad?uga ceva la nv???tura reformatorului. Problema este c? aceast? nv???tura nu este originar cre?tin?, catolic? sau reformat?, ci evreiasc? n principal, deci, inspirat?.

Locul biblic citat de la Luca 2,42, nu arat? c? tn?rul Isus ar fi participat la bar-mi?va, dar este foarte probabil ca acest lucru s? fie adev?rat, avnd n vedere c?, dup? aceast? ceremonie, tinerii erau primi?i n adunarea b?rba?ilor (la sinagoga din Cesareea, de exemplu, femeile ?i copiii ?i aveau locul de nchinare la balcon, iar b?rba?ii la primul nivel al cl?dirii), avnd toate drepturile ?i obliga?iile care nso?eau aceast? pozi?ie. Este mai lesne de crezut c? preo?ii ?i frunta?ii teologi s? stea de vorb? cu un tn?r care tocmai a intrat n rndul b?rba?ilor, dect cu un copil care st?tea de drept, potrivit rangului s?u, cu mama ?i rudele lui (tot femei ?i copii) n locul special destinat lor. De altfel, vrsta de 12 ani apare, nu ntmpl?tor, la mai multe persoane de sex feminin din Noul Leg?mnt.


2. sistemul Anabaptist (Baptist), individualist

a. La na?tere copilul prime?te o binecuvntare n comunitate (de obicei, Num. 6,22).Aceast? binecuvntare, folosit? ca formul? general? pentru mai multe ocazii, nu echivaleaz?, n fapt ?i n drept cu intrarea noului n?scut n Biseric? - ea fiind n Vechiul Leg?mnt doar un ceremonial secundar celui al circumciziei, care reprezenta dovada intr?rii n poporul ales, sau, cum am spune ast?zi, momentul primirii cet??eniei evreie?ti.

b. La o vrst? adult? (peste 18 ani, dar uneori ?i mai devreme) n urma exprim?rii credin?ei personale, tn?rul prime?te botezul n ap? ?i poate participa la Cina Domnului. Faptul c? tn?rul este l?sat de jure n afara adun?rii lui Dumnezeu, cnd Apostolul Pavel i nume?te sfin?i pe copii credincio?ilor ( 1 Cor 7,14) ridic? un serios semn de ntrebare, la fel ?i respingerea tutelei spirituale, de?i cea civil? a fost ?i este acceptat?, func?ionnd n continuare, n toate epocile istorice.

Mai degrab? aceast? practic? se conformeaz? principiului filosofic al individualismului n?scut prin Rena?tere, adic? imediat dup? Reform?, care a fost ?i perioada istoric? a na?terii Anabaptismului; el aduce aspecte benefice, inclusiv n doctrina cre?tin? (sintagma "mntuitor personal" s-a n?scut n acea epoc?), dar exagerez? ncercnd s? desfiin?eze ?i nu s? completeze principiul comunitar al familiei iudaice -care n opinia noastr?-, nu putea ?i nu poate fi nlocuit, fiind superior.


3. sistemul BER, sau mixt

a. la o vrst? fraged? pruncul prime?te botezul casei cre?tine, ca unul care se afl? sub tutela p?rintelui s?u (din fraged? pruncie ?i pn? la vrsta de 13-14 ani, cnd trece din clasa a VIII-a n clasa a IX a, copilul este crescut la "?coala duminical?" acolo unde s-a practicat acest lucru, ?tiut fiind faptul c? ideea de ?coal? duminical? a ap?rut n multe biserici locale din BER abia dup? anul 1990, sau n cadrul familiei pentru c? p?rin?ii erau ndeob?te credincio?i practican?i consecven?i).

b.dup? aceast? vrst?, n cele mai multe biserici locale, involuntar sau incon?tient, copilul este abandonat de facto din grija spiritual a p?rin?ilor ?i a comunit??ii cre?tine, pn? la vrsta majoratului, urmnd ca ei s? n?eleag? singuri c? au nevoie s? se ntoarc? la Dumnezeu ?i apoi (dup? cca. un an de zile conform p?rerii unora) s? solicite personal s? fie prim?i la Masa sau Cina Domnului, n acelea?i condi?ii cu un om oarecare, de pe strad?, care vine pentru prima dat? la credin??. n aceste circumstan?e adolescen?ii de ieri, tinerii de ast?zi, se plng n unanimitate de lipsa unui mentor spiritual chiar n perioada din via?? cnd aveau cea mai mare nevoie de el, ca ?i de greutatea mare resim?it? de a se rentoarce n biseric?, de unii singuri.

c.pentru cei care p?r?sesc ulterior cultul (n favoare altei confesiuni, sau a respingerii totale a lui Dumnezeu din via?a lor) exist? o majoritate a acelora care afirm? c? ?i-au format acea convingere de desp?r?ire doctrinar? tocmai n perioada adolescen?ei, atunci cnd nimeni - sau, poate, prea pu?ini -, nu a fost n stare s? r?spund? de ce-urilor justificate ale curiozit??ii tinerilor privitoare la teoria ?i practica vie?ii cre?tine.

Comentariu

n Statutul ?i M?rturisirea de credin?? BER, nu se precizeaz? vrsta majoratului spiritual(religios); totu?i, practica bisericeasc? arat? c? sunt persoane care au intrat la Masa Domnului mai nainte de majorat (18 ani), uneori ?i la 12 ani, fapt care las? deschis? posibilitatea punerii n practic? a sistemului evreiesc, biblic, care este mai argumentat din punct de vedere teologic, dect cel mixt, urmat n prezent, ?i n plus, nu necesit? modificarea Statutului sau M?rturisirii de credin??, fiind doar un element de practic? cultic? curent?.


OBIEC?IE JUSTIFICAT? / R?SPUNS LA OBIEC?IE

Oare, to?i tinerii adolescen?i care vor fi accepta?i la Cin?, pe baza m?rturiei lor publice (?i sco?i de la Cin? pe baza m?rturiei contrare a p?rin?ilor), sunt cu adev?rat n?scu?i din nou?

R?spundem cu o ntrebare: Oare, to?i oamenii de lume care vin n adunare ?i spun c? s-au poc?it sunt credincio?i cu adev?rat? Oare, nu le d?m lor mai mult credit dect propriilor no?tri copiii, care s-au n?scut n casele noastre, mncnd, bnd ?i respirnd Evanghelia curat??

R?spuns comun pentru ambele situa?ii: NU ?TIM!

Domnul este cel ce cerceteaz? inimile. (Ier.17:9)





Comentarii:

1. Chiar dac? am spune c? ace?ti tineri nu sunt cu adev?rat credincio?i, lucrul acesta s-ar vedea, iar noi ca p?rin?i am fi mai aproape de ei s?-i corij?m, s?-i ajut?m, s?-i responsabiliz?m, s? veghem asupra lor.

2. Sunt ei mai ap?ra?i de r?u ?i mai aproape de bine, dac? i trimitem / sau i l?s?m s? plece n lume? Cu siguran?? NU!

3. Mi se pare c? acum, n sistemul mixt adic? amestecat, ?i ca evreii, ?i ca bapti?tii suntem cinici cu copiii no?tri socotind c? ei nu pot fi considera?i ap?i de a primi mntuirea, dect dac?/ sau, dup? ce , au experimentat din plin starea de p?cat. Ori, de jure, ei apar?in adun?rii cre?tine prin botez ( a se vedea similitudinea celor dou? institu?ii de la Colos. 2,11-12), la fel cum tinerii evrei intrau n adunarea copiilor lui Israel prin circumcizie, ?i de facto-la majoratul religios, a?a cum se ntmpla n vechime ?i cu adolescen?ii evrei, care l alegeau deplin responsabili pe Dumnezeu n via?a lor. Ei s-ar bucura astfel, de un statut mai favorabil dect cei care vin n Biseric? din afar?, lucru pe care ni-l arat? Scriptura pentru copiii poporului ales dintre na?iuni, care alegeau s? devin? evrei prin decizie personal? responsabil?. ( a?a cum este cazul moabitei Ruth, predecesoarea genealogic? a Mntuitorului Cristos)

Dar, dac? este adev?rat? remarca c? n Eden Dumnezeu a vrut s? experiment?m binele ?i s? ?tim de r?u din auzite, (dar noi am ales s? experiment?m r?ul, ?i s? ?tim de bine din auzite), credem c? ?i n aceast? situa?ie de fa??, Dumnezeu are gnduri de pace ?i nu de r?zboi fa?? de noi ?i copiii no?tri, care sunt numi?i sfin?i de Apostolul Pavel, considernd c? ei sunt ndrept??i?i s? fie demni de ncrederea LUI ?i de ncrederea noastr?. De ce s?-i b?nuim de r?u? asta n-ar fi o dovad? de lips? de dragoste din partea noastr? (dup? 1 Cor 13: 4-7)?

Concluzie: astfel, noi credem c? locul adolescen?ilor care au ales s?-l proclame n mod public pe Domnul Isus este al?turi de familie, n marea familie a adun?rii Domnului Isus.

Aten?ie: din discu?ia purtat? cu diver?i lucr?tori ai Evangheliei din BER a reie?it urm?toarea idee:

n punerea n practic? a acestei nv???turi biblice, s? avem grij? s? nu c?dem n formalismul religios al Biseicii Catolice, sau chiar al unor biserici protestante, ?i s? consider?m c? tn?rul care face o declara?ie public? este automat ?i trebuie considerat n mod irevocabil ca un credincios autentic. Sunt posibile c?deri ?i reveniri, alunec?ri, ezit?ri,etc. Trebuie s? fim aproape de ei...

n special, se accentueaz? ideea c? este de dorit ca tinerilor s? li se ofere posibilitate de a se angaja, de a-?i asuma r?spunderea spiritual? (nu de a fi constrn?i, nregimenta?i, sau mai r?u, manipula?i spiritual), adic? de a li se vesti Evanghelia, din nou, cu ocazia acelei zile festive, speciale, a mplinirii vrstei majoratului religios, o zi de har n care se va proclama, cunoscuta formul? biblic? Azi e ziua mntuirii, adic? ?ansa de a intra n adolescen?? cu Domnul Isus ca Mntuitor ?i Domn (St?pn), astfel cum credem c? a fost n planul Tat?lui Ceresc din ve?nicii...

(lector: Daniel Gabriel Cuculea)